WOW air schrapt alle vluchten vanaf 28-03-2019.
Een spijtige zaak, maar het logische gevolg van die absurde race naar goedkoper en nog goedkoper… waarbij men maar naar één zaak kijkt en dat is prijs!
Probleem is natuurlijk dat nu heel wat mensen hun zuurverdiende centen kwijt zijn. Iedereen is verliezende partij in deze zaak…
De doe-het-zelvers zitten met het grootste probleem: zij hebben geen vlucht meer, maar wel nog reservaties bij diverse dienstverleners, gaande van luchthaventransfers, excursies en hotels die al dan niet 100% vooruit betaald zijn! Zij moeten op zoek naar nieuwe tickets die nu ondertussen duurder geworden zijn… of alles verliezen!
De mensen die hun pakketreis via een reiskantoor geboekt hebben zitten veilig! Hun reisagent echter niet, want hij of zij moet voor nieuwe vluchten zorgen…
Toch handig zo een professionele reisagent, die ontzorgt je echt op alle vlakken! Als klant zit je op rozen, je krijgt (zonder extra kosten) een andere vlucht van de reisagent. Maar besef wel dat deze reisagent dit uit eigen zak moet betalen want er is geen “garantiefonds voor airlines“… Je reisagent zal dus overuren moeten kloppen om oplossingen te vinden en dan deze te betalen. Toch wel even een nadenkertje als je volgende keer je er aan denkt om zelf iets in elkaar te steken.
Maar ook de luchtvaartmaatschappijen hebben hier problemen mee. Die “foute” race naar de bodemprijs zorgt er voor dat men op alle vlakken het onderste uit de kan wil/moet halen, dat er bespaard wordt waar men kan … en wat als men op veiligheid begint te besparen? Niet dat dit op grote zaken zal gebeuren, maar op kleine dingen waarbij men net iets langer wacht om iets te vervangen? Wie van ons heeft er niet al eens te laat zijn wagen laten onderhouden? Moeten wij dan echt geloven dat elk kleinste onderdeeltje altijd op het juiste moment vernieuwd wordt ? Ik hoop het, want als het mensenlevens kost is het te laat… De recente ontwikkelingen bij de Boeing 737 MAX roepen in elk geval vragen op.
Dus JA alles heeft zijn prijs, en NEEN bijna gratis is niet haalbaar. Dat wordt telkens en telkens weer bewezen, ondanks al die duizenden mensen die zich telkens weer laten beet nemen… Wordt het niet eens tijd dat de consument zelf nadenkt of iets realistisch is of niet? Moeten wij niet zelf bewuster omgaan met alles? Want daar loopt het momenteel toch wel behoorlijk fout!
Maar goed wat kan u nu doen als u tickets heeft van WOWair ?
Heeft u via uw reisagent geboekt ? Contacteer hem of haar … als het enkel een ticket is, dan ziet het er niet goed uit..
Heeft u een pakketreis gekocht … dan zit je op rozen!
Heeft u rechtstreeks bij WOW air geboekt en betaald via uw kredietkaart? Raadpleeg dan uw bank om te vragen of zij iets kunnen recuperen… hoewel in geval van faling is dit zeer moeilijk! Weet dat IJsland geen deel uit maakt van de Europese Economische Unie en dus niet gebonden is aan onze wetten… maar wel aan de Europese rechten van de passagier.
Hierbij is er wel een zeer belangrijk punt: momenteel 28-03-2019 hebben ze enkel hun vluchten geannuleerd, in dit geval kan u beroep doen op uw rechten als passagier, dien dus onmiddellijk klacht in op volgende link:
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
Op het moment dat WOW air in faling gaat, dan speelt onze wetgeving echter niet meer… het is belangrijk om dit onderscheid te maken. Vanaf dan moet u zich wenden tot de IJslandse curator…
Als u vast zit op IJsland en op zoek bent om thuis te geraken ?
Dan steekt Icelandair u een helpende hand uit. Er zijn speciale goedkopere tarieven van 28 maart tot 11 april 2019.
Ga naar volgende link : www.icelandair.com/getmehome
Meer info en geactualiseerde informatie kan u vinden op volgende websites:
– Icelandic Transport Authority: www.samgongustofa.is / www.icetra.is
– Keflavik Airport: www.isavia.is/en
– WOW AIR: www.wowair.com